Världsklass av Kerstin Gavander (Liber förlag)

Inom temat miljö- och hållbar utveckling läser vi naturligtvis skönlitteratur kopplat till arbetsområdet. Vi sammanfattar och skriver om det vi har läst under några veckor framöver. Välkommen att läsa våra inlägg i kommentarsfältet!

43 reaktioner till “Världsklass av Kerstin Gavander (Liber förlag)”

  1. Sammanfattning

    Boken handlar om eleverna från klass fem a från förra året och deras nya lärare Ruben. En av eleverna som heter Billy samlade ihop hela klassen från förra året, på en fest så att de kunde berätta om sina resor som dem gjorde förra året. Sedan var festen en kväll hemma hos Billy.Han gjorde det för att den skulle berätta sina resor.

  2. Först så handlar texten om huvudpersonen Kristin och hennes gamla klasskompisar.
    Billy har en fest där han berättar att han vill försöka hitta Eva och alla får berätta sin resor dom gjorde förra året när dom hade Eva som lärare.
    Sedan ska dom försöka hitta Eva och så reser dom till olika länder genom sitt gamla klassrum för att hitta Eva. Det är bara Billy som har gjort en till resa.
    Resorna händer efter skolan när alla lärare gått hem för dagen och då samlas dom i grupprummet i deras gamla klassrum. Därefter samlas dom igen i grupprummet i deras gamla klassrum och då säger Tobbe att han har glömt portföljen och den kan behövas när dom reser.

  3. Vi har läst en bok som heter Världsklass. Boken handlar om “jaget” Kristin och hennes klasskompisar och deras lärare Ruben.
    Boken började med att klass 6b hade fått en ny lärare, Ruben. Deras gamla lärare hette Eva (Fröken europa) som var försvunnen. Klassen skulle ta reda på vart Eva är just nu.

    Först ordnade Billy en fest för alla elever som hade Eva som lärare. På festen bestämde dom hur dom skulle ta reda på vart Eva är. Tio stycken av eleverna valde att hjälpa till.

    När eleverna hade Eva reste de till olika ställen i Europa genom en lucka i ett grupprum som var väldigt speciellt och hemligt.
    Efter det så började Billy med att resa iväg för att hitta Eva.

    Till sist hittade eleverna olika spår från Eva som var tecken på att hon hade varit där. T.ex. Evas portfölj som efter några dagar var försvunnen.

  4. Sammanfattning av världsklass

    Allt börjar med att Kristin ska börja i sexan, en ny klass och två lärare varav en var försvunnen. Förra läsåret så försvann Eva ( deras gamla lärare ) och hennes son. Eva var deras favorit lärare för att hon gjorde så att de kunde åka ut i Europa. Deras nya lärare heter Ruben. Ruben var mer ”normal”, inga resor. Men det är en kille som tar tag i detta med resorna/Eva och ordnar en fest för att prata om resorna och hur de ska hitta Eva. Billy hade fått nyckeln in till grupprummet där resorna skede av Eva.

    En dag när Ruben skulle packa ner saker från det gamla klassrummet såg han en klocka, en tidsklocka. Som det stod ”klass 5a”. Billy ordnade en fest till där Ruben kom med klockan. De bestämde att de skulle resa och försöka hitta Eva. De bestämde att de skulle samlas utanför grupprummet där resorna skede. När Billy sedan åkte kom han tillbaka till USA och såg Eva.

  5. Personbeskrivning av Martina:
    Utifrån bilder och beskrivningar i boken av Martina så tänker vi att Martina har Långt kastanjebrunt hår, mörka ögon och vanlig klädstil (en tröja, ett par jeans och ibland en kofta). Egenskaperna som Martina har är att hon är modig, energifull och oftast glad. Vad vi vet så har man inte fått reda på någonting om Martinas familj i boken men vi vet att hon är kär i Billy och att hennes allra bästa vän är Kristine.

    Miljöbeskrivning av grupprummet:
    De olika platserna som berättelsen utspelar sig på hittills är Billys vardagsrum, Petrus rum, i deras nya klassrum, i deras gamla klassrum och i grupprummet. Jag ska göra en miljöbeskrivning av grupprummet. Jag tänker mig grupprummet är helt tomt förutom luckan i ena änden av rummet och ett bord i andra änden av rummet med några stolar vid sig. Grupprummet ser jag som rektangulärt och att det inte har några fönster utan bara dörren som leder till klassrummet. Jag beskrev grupprummet eftersom att det är det rum som jag tydligast kan få en fantasibild av vad jag tänker att det ser ut som men ingen av platserna som boken har utspelat sig i hittills har fått mig att tänka på någon plats som jag vet finns i verkligheten.

    Sammanfattning:
    Denna boken börjar med att de som gick i 5a förra året har splittrats och går nu i olika åk 6 klasser men sedan så bjuder Billy in hela gamla 5a till en fest hemma hos honom där dom ska berätta om sina resor för varandra igen. I slutet på festen så får alla reda på att det ska bli en andra fest och att det ska vara en hemlig gäst på den festen.

    När de kommer till nästa fest så berättar Billy att han vill börja åka på resor igen för att hitta Eva och att den hemliga gästen är Ruben (6a:s nya lärare som) hade hjälpt Billy att fixa fram några saker som behövdes till resorna men Ruben visste fortfarande ingenting om resorna. Sedan så visar han att dom har allt som behövs för att resa iväg igen men alla ville inte resa igen så att det blev bara 10 personer som skulle resa och dom kallar sig för Världsklass.

  6. Det handlar om Serkan, Tobbe, Kristina, Billy, Josefine, Martina, Petrus, Isabel och Kajsa. Det började med att alla var på Billys fest och sedan efter den festen så bestämde han sig för att ha en annan fest. Fast på den festen så kom det inte lika många för att dom skulle gå in i ett grupprum på skolan och då tyckte dom flesta att det var inbrott. Grupprummet var en plats där deras gamla lärare hade tagit dom till ett annat land. Deras nya lärare kom till den andra festen som en hemlig gäst också gav han dom tidsklockan. Sedan när dom kom till klassrummet så stod där en portfölj som var Evas som var deras gamla lärare. Efter ett tag bestämde de sig dom för Tobbe skulle gå in i grupprummet och sedan gå in i tunneln. I tunneln kom han till USA där han hade varit innan.

    Tobbe hade med sig tidsklockan runt handleden för att hålla koll så att han inte var kvar i tunneln när tiden tog slut. Tobbe försökte leta efter deras gamla lärare som hade visat dom tunneln men hade fastnat i tunneln. Tobbe trodde han såg Eva men han var mitt i en storm så han såg inte så tydligt och han kunde inte gå ut ur bilen.

  7. Miljöbeskrivning:
    6a:s klassrum är ett livligt ställe fullt med elever. Det är stort och innehåller 26 träbänkar, varav speciellt en är extremt klottrad på, samt en kateder. Längst fram hänger det en utnött tavla och runt omkring finns det proppfulla bokhyllor med skrivmaterial, läroböcker, häften och uppgifter i kulörta färger och på golvet, bland allas färgglada skolväskor finns b.la. fotbollar och hopprep kastade efter rastens aktivitet.

    Klassrummet är inte så tekniskt inrett, det vill säga modernt med dem senaste prylarna, vilket gör att den sunka svetten från alla elever fastnar i trä möblerna, stora som små och ger klassrummet en typisk lukt av ett åk 6 klassrum.

    Klassrummet är dessutom väldigt högljutt pga saknaden av ljudisolering. Detta gör att det äckliga skrapande ljudet från de alltför gamla trä stolarna förstärkts och därmed bildar ett ännu ryssligare ljud varje gång någon flyttar på stenålders stolarna.

    Sammanfattningsvis är 6a:s klassrum ett typiskt omodernt åk 6 klassrum; illaluktande, färgglatt och proppfullt.

    Personbeskrivning:
    Vi har valt att beskriva Tobbe som min personbeskrivning. Tobbes egenskaper är att vara jobbig och glömsk. Tobbe har oftast en väst på sig och har blont hår. Jag skulle inte vilja vara den här personen eftersom han har en väldigt argsint pappa och de bor inte så bra.

    Sammanfattning:
    Första delen i boken “Världsklass” handlade om att några elever började i en ny klass i åk 6. Allting började bra men så småningom började de dras tillbaka till det som hände förra året. Så småningom bestämde de sig för att dra ihop 5a igen och därefter prata om hur de skulle göra för att finna sin lärare igen, Eva. Mötet slutar med en sökgrupp, “Vi tio”, som fortsätter det farliga och äventyrliga sökandet runt om i världen. Det var det som hände i första delen i boken “Världsklass”.

    Vi tycker än så länge att boken är helt okej.

  8. Sammanfattning.
    Vi har läst boken “Världsklass” som är uppföljaren av “Europaresan” Boken handlar om en klass. Deras förra lärare Eva slutade och dom fick en ny som hette Ruben, Kristine och hennes kompisar gick och köpte glass efter skolan. Efter det gick dom hem hos Kristine och gjorde läxor så hade dom fått en inbjudan till Billys fest. Väl på festen så var det kaos utan några föräldrar så hade Billy visat någon nyckel han hade hittat, han ville inte att någon annan skulle få tag på nyckeln och göra någonting med den. Nästa fest så hade dom en speciell gäst som Billy inte ville avslöja vem det var, men när gästen hade kommit så berättade gästen vilket var deras lärare att klassrummet dom skulle ha var för litet så dom skulle få ha ett annat. När läraren hade gått så gick dom till deras gamla klassrum och hittade en tidsklocka. Nästa dag så hoppade Billy in i dörren och kom till ett annat land och sen hoppade tillbaka och sade att den inte funkade.

  9. Klass 5a handlar boken om och deras uppdrag om att hitta Eva. De gick till grupprummet och in i den magiska luckan för att hitta Eva när de hade samlat ihop 5a.

  10. Boken handlar om den gamla klassen. De samlades och pratade om allt som hade hänt med Eva och hennes barn. Det hände i början av boken men de pratar fortfarande om det. De pratade om det på Billys fest och i det gamla grupprummet. För att de vill veta varför det hade hänt.

    I början pratade de om den gamla klassen. Och var Eva hade tagit vägen. Sen började träffas på Billys fest. Sedan har de träffats varje dag efter skolan i grupprummet. Därefter åkte Billy iväg men hittade inget om Eva och hennes barn. De hittade Evas portfölj. Dagen efter hade Tobbe tappat bort portföljen eller så hade Billys pappa den på sitt jobb. Till sist ska Serkan åka iväg.

  11. Det är en nytt läsår gamla klass 5 är nu klass sex, nu när det är ett nytt läsår så får man ny lärare och Eva jobbar inte på skolan längre. Klassens nya lärare långt ifrån lika snäll tycker Tobbe som har haft det kämpigt i skolan. Klassen har blandat sig och blivit tre klasser det finns nya i klasserna och tjej till exempel som gör alla nya som man inte känner för att skaffa nya vänner.

    Precis där vi sluta läsa så sa dom och nu blir de en jakt efter brev Eva

    Henke~Mathias

  12. Samman fattning av sid 1-103 världsklass Krestin givade.

    Allting började med att femman var slut. Det var ett nytt läsår som började. Sexan! Det hade börjat en ny lärare. Han hette Ruben. Alla barnen fick lappar, alla förutom Kristin. Kristin frågade min kompis om han tror att Kristin kommer få en inbjudan? Han sa att han inte visste man att kristin kanske kommer få på måndag. Nu var det helg och kristin träffade sina kompisar och hade kul.

    Kristin kom tillbaka på måndagen och hade en klump i magen. Kristin såg en lapp på stack ut från bänken, äntligen tänkte Kristi . Det var egentligen ingen fest, vi satt och berättade om våra resor.

    vi träffades hos Billy och skapade en klubb. Sedan åkte Billy iväg till ett annat land med den lilla dörren. Sedan prata de om hur vi kunde göra så att värde blev renare och bättre. Det pratade om det i skolan och sen var skolan slut. De skulle träffas hela gamla klassen. MEN Tobbe hade blivit av med den viktiga pärmen Evas gamla pärm!

  13. Personbeskrivning Petrus

    Petrus har aldrig fått en riktig beskrivning, men vi tänker att han har blont och bakåtkammat hår. Han klär sig ofta i vuxnare kläder som t.ex. skjorta och fluga. Han är väldigt kort och smal vilket gör att kläderna blir lite stora för honom. Petrus har runda, svarta glasögon och fräknar på näsan.

    Han är klassens duktiga elev som alltid gör läxorna så fort han får dem, och när han är klar fördjupar han sig i olika ämnen för att lära sig mer. Petrus är en smart kille, så när man har fastnat på en uppgift och inte kommer vidare kan man ringa Petrus så hjälper han till. Han är snäll, omtänksam och ansvarstagande.

    Vi skulle kunna vara kompisar med Petrus för att han verkar snäll, men inte umgås med honom på fritiden eftersom det känns som att det skulle bli tråkigt och man skulle bara sitta och läsa faktaböcker om rymden.

    Mammorna till Petrus och Kristin är tvillingar vilket gör barnen till kusiner, och som tur är verkar de vara bra kompisar. Petrus och Isabelle brukar sitta och läsa faktaböcker tillsammans eftersom båda gillar att lära sig nya saker.

    Någon som påminner om Petrus är Susannes pappa eftersom båda gillar att fördjupa sig i olika ämnen och att lära sig nya saker. De båda kan hjälpa till om någon har problem med någon t.ex. en matteuppgift.

    Petrus påminner om Hermione Granger från Harry Potter eftersom båda gillar att plugga och är inte så påhittiga och fördjupar sig hellre i olika ämnen.

    Miljöbeskrivning

    Dessa kapitel utspelar sig i grupprummet, i 5a:s gamla klassrum, hemma hos Petrus och även hos Billy.

    Vi kunde se alla platserna i fantasin eftersom de var bra och tydligt beskrivna.

    Grupprummet var extra tydligt eftersom att vi har läst föregångaren till “Världsklass” som heter “Fröken Europa”. Där beskriver de grupprummet väldigt tydligt och därför ser vi det väldigt tydligt framför oss även i denna boken.

    Platsen påminner oss om Isabels (i vår klass) rum, på grund av att hon har en lucka i sitt rum där hon förvarar saker. Det finns även en lucka i grupprummet där de gjorde sina Europaresor genom, och därför påminner grupprummet om Isabels rum.

    Sammanfattning

    Denna boken handlar till största del om Världsklass gänget. Det gänget har bestämt sig för att leta efter deras gamla lärare Eva som de gjorde sina Europaresor med i femman. De ska försöka öppna luckan i grupprummet och ta sig till Eva. Barnen vill leta reda på Eva för att de vill fråga henne varför hon försvann efter att terminen var slut och var hon befinner sig nu.

  14. Personbeskrivning Ruben

    Ruben är klass 6As lärare och är en man på ungefär 35-40 år. Han är skäggig och går ofta i kläder som t.ex. skjorta och manchesterbyxor. Själv tycker jag inte att Ruben har en så tydlig karaktär som t.ex. Billy (som är den stereotypa “coola” killen som har hett temperament) men han verkar ändå som en spännande och intressant person.

    Han verkar vara en schyst man som har fötterna på jorden och som tycker det är viktigt att prata om saker som är viktigt och som inte vill prata om och lära ut om saker som han inte måste lära ut. T.ex. vill han inte lära ut eleverna saker om världen eftersom det inte står i läroplanen att han måste det, istället väljer han då att prata om en viktigare sak, hållbar utveckling.

    Ruben är inte huvudpersonen i boken och därför får man inte reda på så mycket mer om honom och han påminner mig inte heller om någon jag känner eller någon annan bokkaraktär.

    Miljöbeskrivning

    Boken världsklass, sidorna 7-102 utspelar sig på en hel del ställen och man får tänka till för att få bilderna att “smälta ihop” till en bra helhetsbild. De är ganska ofta i deras klassrum där jag ser mitt gamla klassrum på lågstadiet i huvudet, i och med att det var dåligt beskrivet så får man hitta på själv.

    Ett tag är de även hemma hos Billy. Jag kunde se Billys hus framför mig eftersom det var en bra beskrivning av huset (att det var stökigt och rörigt), detta utspelar sig när de har ett klassdisco. En annan plats som beskrivs i boken är när Billy åker till USA och det beskrivs hur en orkan åker in över en stad, det beskrivs hur mycket det regnar, blåser och hur hus förstörs på grund av orkanen.

    Men det som betyder väldigt mycket för mig är just klassrummet eftersom jag påminns om vår gamla klass som vi hade innan vi slogs ihop till en klass (A, B och C slogs ihop). Klassen har förändrats mycket sedan dess och när jag läser om klassrummet i boken får jag nostalgi och får upp bilder på hur vår gamla skola såg ut.

    Sammanfattning

    Världsklass, sidorna 7-102, handlar om Kristin och hennes vänner Martina, Petrus, Serkan, Billy och Tobbe. De har precis börjat 6:an men deras gamla lärare Eva har försvunnit spårlöst, och nu är deras mål att hitta Eva.

    Först var de tvungna att hitta nyckeln till deras gamla grupprum och tidsklockan för att kunna åka iväg genom luckan och leta efter Eva. Samtidigt jobbar de med hållbar utveckling i skolan och försöker hålla grupprummet och luckan hemlig från alla andra i skolan. När de hittat alla saker börjar de sina resor och Billy är den första som åker genom luckan och han kommer till USA, men hittar tyvärr inte Eva. Sidorna avslutas med att Serkan ska hoppa genom luckan i hopp om att hitta Eva.

  15. Nu var det Serkan tur att resa medans Serkan reste så gick Martina och Billy och köpte bananer och Kristin var ensam i grupprummet. När Serkan kom tillbaka från sin resa så hade Billy och Martina inte kommit tillbaka än från affären. Kristin och Serkan fick vänta länge innan dom kom och öppnade till dom.

    Sedan var det Tobbes tur att resa några dagar efter och när han kom tillbaka från sin resa så sa han att han hade sett Eva på ett bomullsfält. Och han vill nu bara köpa kläder utan bomull i.

    När Kristin gick och handlade när Tobbe reste så såg hon Serkan och skrev till Martina och frågade om hon fick gå hem. När Kristin gick och la sig så sms hon med Martina och då skrev Martina att hon hade rest.

  16. Sammanfattning av världsklass

    Efter Billys resa gick Serkan och Martina till affären för att köpa bananer då Kristin stannade i grupprumet och blev inlåst. Person efter person hoppade av det här med att hitta Eva eftersom det tyckte det var meningslöst.

    Efter några dagar åkte Martina, Martina kom till Afrika men såg aldrig Eva. När de sedan var i skolan pratade klassen om hållbar utveckling och hur de kan påverka det. Barnen fick i uppgift att påverka sina föräldrar i vad de köper och gör. Men när Kristin pratade med sin pappa om dubbeldäck till hans cykel så var han oengagerad.

    En anan dag gick Billy och Tobbe till affären för att köpa fredagsmys, när det läser på innehållsförteckning ser det att nästan allt innehöll palmolja då de bestämde sig för att skriva lappar och sätta upp där det stod ”rädda regnskogarna”.

  17. Det handlar om Tobbe, Kristin, Martina, Serkan, Petrus, Billy och Ruben.
    Först pratar de om miljöproblemen och en av problemen är palmodligarna. Sedan åkte Martina och Serkan till varsitt land, Serkan kom till Sydamerika och Martina kom till Elfenbenskusten i Afrika. Därefter började Serkan och Kristin att bli kära i varandra. Till slut kom inte Tobbe till skolan efter hans och Billys bråk.

  18. Först hoppade Maryam och Petrus av de 10 eleverna som skulle försöka hitta Eva.

    Sedan började eleverna diskutera om var portföljen kunde ha tagit vägen. De letade i soprummet men ett problem uppstod. Lennart, en som jobbade på skolan upptäckte dem. Men Ruben pratade om annat med Lennart så barnen kom undan.

    Efter det diskuterade eleverna och Ruben om hur de kunde vara källkritiska och hur de kunde påverka fler märkta produkter.

    Några dagar senare var de Martinas tur att resa iväg för att försöka hitta Eva, men det gjorde hon inte, men Martina träffade en tjej som hette Lydia som jobbade på ett kakaoplantage. Eleverna ville hjälpa att stoppa barnarbete så att Lydia t.ex kan gå till skolan.

    Till sist gick Billy och Tobbe till affären där de gick förbi en sparkcykel där de klistrade på klistermärken på den där det stod “Rädda regnskogen”

  19. Lässträff 2:

    Personbeskrivning av Serkan:
    Serkan har nattsvart hår, brun hy, mörka ögon och ofta en gul och blå fotbollströja. Hans egenskaper är att han är snäll, atletisk och modig. Hittills så vet vi ingenting om Serkans familj men vi vet att han är vän med t.ex. Billy och Kristin. En person som Serkan påminner om är en gammal fotbollskamrat till Leo.

    Miljöbeskrivning av nya klassrummet:
    Vi tänker oss det nya klassrummet som ett rum med vita/gula väggar och ett träfärgat golv, det står träfärgade bänkar i raka rader i klassrummet. Vi tänker oss även att det finns en stor svart tavla som man skriver med kritor på. Klassrummet gav oss en väldigt tydlig bild eftersom att vi ser lite av vårat gamla klassrum i den gamla skolan innan den revs.

    Sammanfattning:
    Den här delen av boken började med att Kristin var ensam kvar och väntade när Serkan kom tillbaka från sin resa och sedan så fastnade dom i grupprummet ett tag. När dom hade kommit ut så gick dom hem till Kristin och åt.

    Efter några dagar så reste först Tobbe och sedan Martina och då var det bara Kristin kvar som inte hade åkt och hon ville inte åka för hon var rädd att något skulle hända henne. Dagen därpå så hade dom klädbytardag och då blev Billy sur på Tobbe eftersom att Tobbe tog en jeansjacka som Billy hade haft med sig av misstag.

  20. Personbeskrivning:
    Tobbe är en typisk “bad boy”, det vill säga, en ensamvarg, lat, irriterande, en bråkstake, slarvig och oorganiserad, glömsk, modig, konsekvens lös, opålitlig, avskyr lärare, avskyr skolan och klär sig i så kallade tuffa kläder i form av svarta jeans och svarta tröjor med motiv av dödskallar tillsammans med västar.

    Trots att han utåt sett är en “bad boy” och att han försöker att undvika att umgås med de andra genom att spela på sin mobil bryr Tobbe sig egentligen, han kan t.ex. vara väldigt engagerad om han så bara vill och då lägger han ner hela sitt hjärta i arbetet vilket slutar med ett utmärkt resultat.

    Tobbe har sina brister också och är inte alltid den “bad boy” han utger sig för att vara. En “brist” som troligtvis är anledningen till hans tuffa attityd och uteslutning av vänner är hans otillgängliga missbrukare till pappa som gör att han har det svårt hemma i och med att det inte finns något omtänksamt och välkomnade stabil plats att gå till. En annan “brist” är att han lätt blir nervös samt att han visar det väldigt tydligt genom att han biter på sina naglar och att han drar genom sitt stubbade blonda hår.

    Miljöbeskrivning:
    I de här kapitlen jag har läst så har barnen varit i Afrika och i Brasilien. När jag tänker på Brasilien tänker jag på en kille i vår klass som har kusiner i Brasilien. När jag tänker på Afrika tänker jag bara på savaner med djur och lite floder och några träd. Ett bra exempel på en savann som jag beskriver är från filmen Madagaskar 2.

    Sammanfattning:
    Det som har hänt denna veckan är att folk har hoppat av från “vi tio” gruppen, 6a har kommit på lösningar till olika miljöproblem (utvecklat sitt arbete) samt att två av eleverna är på “g”.

  21. 2,
    Vi läst boken “Världsklass” av Kerstin Gavander.
    Martina var och köpte saker och sen skulle hon möta dom andra på skolan. Kristin hade blivit lämnad ensam i ett grupprum. Kristins föräldrar kom och hämtade henne för att dom skulle äta middag, när som åt så började dom prata om bra och dåliga saker med maten. Nästa dag i skolan så pratade Ruben om chips och annat som var miljövänligt och inte. Efter skolan skulle dom mötas Tobbe fick följa med. Nästa dag skulle dom åka och bada någonstans, när dom var där gick Serkan bort från dom andra ensam. På kvällen efter det kunde Kristin inte sova. Under natten så fick reda på att Martina hade åkt till elfenbenskusten.

  22. Först så kommer lärarna in i klassrummet bredvid grupprummet. Lärarna tycker att en hylla står snett och ställer den för dörren. Kristina blev inlåsta i grupprummet. Men Serkan var iväg så Kristina satte sig och väntade tills luckan skulle öppna sig. Serkan kommer tillslut och det sitter och väntar till någon ska komma och hjälpa det. Tobbe och Martina kommer sedan in tillslut och kan släppa ut Kristina och Serkan.

    Sedan bestämmer tobbe sig för att åka igen och Serkan ville inte stanna kvar för att han skulle hem och sova. Billy blev lite konstig när han stängde locket till tunneln och satt sig ner och då bad Martina kristina att gå till affären och köpa bananer. Kristian gick till affären för att köpa banner men köper sedan choklad till sig själv. På vägen hem tar Kristina en tur runt havet och sätter sig på en bänk för att titta på havet. Kristina tittar runt och hittar en zlatan tröja. Kristina tittar nog och ser att det är Serkan som sitter där. Men kristina går inte fram. Nu är det bara Kristina kvar men hon säger att hon inte ska åka.

  23. Sammanfattning

    Det började med att Serkan åkte iväg till Brasilien. Senare på dagen när de sitter i grupprummet kommer Lennart och Ruben och knackar på. Nästa dag berättade Serkan om sin resa till brasilien. Vidare försökte de få sina föräldrar att tänka på miljön. Till sist har de även pratat om palmolja, det blev även så att Billy och Tobbe satt upp en lapp på en sparkcykel där det stod “Rädda regnskogar”.

  24. Sammanfattning: Denna gången handlar det mycket om Serkan och Kristin, det handlar även väldigt mycket om skolan och om hållbar utveckling. En av grejerna Kristin gjorde var att berätta för sin pappa om vad som händer i världen och försöker få honom att köpa nya cykel däck så att han kan cykla hela året om. Hon förklarade det för sin pappa efter skolan eftersom de hade pratat om specifikt det i skolan.

  25. Personbeskrivning av Serkan
    Det finns bilder av Serkan i boken, så att jag vet att han är lite mörkare i hyn, har svart axellångt hår och alltid en fotbollströja på sig. Men innan jag såg en bild på Serkan så tänkte jag mig att han hade blont lite längre hår och var gyllenbrun i huden. Jag tänkte mig även att han hade blåa slitna jeans och en mörkgrå luvtröja på sig.

    Serkan är ganska tillbakadragen av sig och vill helst inte stå i centrum. Han älskar fotboll och har därför alltid en fotbollströja på sig. Hjälpsam är ett ord som passar bra in på Serkan, han hjälper alltid sina vänner om de behövs och finns alltid där i alla stunder.

    Jag skulle vilja vara som Serkan på grund av att han alltid har folk som stöttar honom och är snälla mot honom. Han är även den som är modig och vågar testa nya saker samtidigt som han kan vara lite blyg och tillbakadragen om det är någonting som är lite jobbigt.

    Jag vet ingenting om Serkans familj, men jag vet en del om hans kompisar. Serkan har en tjej som är intresserad av honom, och det är Kristin. Även om han inte vill visa det så tydligt så tror jag att Serkan är lite små intresserad av Kristin också. Han umgås ofta med “Världsklass” gänget och sina kompisar.

    Serkan påminner mig inte om någon som jag känner. Däremot påminner han mig lite om Zlatan, dels utseendemässigt, men även lite personlighetsmässigt. De båda har väldig mörkt hår som är lite längre än de flesta andra killars hår är. De båda älskar fotboll har har gula fotbollströjor.

  26. Miljöbeskrivning

    Dessa kapitel utspelar sig i 5a:s gamla klassrum, 6a:s nuvarande klassrum, hemma hos Kristin och lite på stranden.

    Jag kunde se platserna framför mig i fantasin, men jag kommer inte ihåg att jag läste någon beskrivning om varje. Vissa platser finns med i andra kapitel där de beskrivs lite tydligare så det är nog därifrån jag har fått bilderna.

    En plats jag såg framför mig som var lite extra tydlig var stranden. Jag vet inte om det var bilderna som påverkade, men jag såg Barsebäcks strand framför mig. Parkeringen är inte asfalterad utan av grus. För att rama in parkeringen har man satt upp träplankor. Jag minns inte riktigt exakt, men det är ungefär 50 meter gräs från parkeringen till stranden. Stranden är lite längre ner, så det gör att man måste gå nerför en brant
    backe. Väl på stranden finns det en gång i mitten som delar av stranden i två delar. På gången finns det väldigt många stenar som gör ont att trampa på, men på sanden är det varmt och mjukt. Gången leder till en brygga som går en bit ut i vattnet, och det finns trappor på var sida av bryggan så att man kan hoppa ut i vattnet när man känner att det är lagom mycket. Jag tänker mig att Serkan satt i början av backen ner till stranden.

  27. Sammanfattning
    Först satt Kristin inlåst i grupprummet och väntade på att Serkan skulle komma ut ur luckan, när han väl kom ut satt de två där ett tag till och väntade på att bli utsläppta. Sedan gick de hem till Kristin för att äta middag och kolla på hennes rum.

    Därefter var det Martinas tur att åka på sin resa, och hon kom till Elfenbenskusten i Afrika. Där träffade hon Lydia som jobbade på ett kakaoplantage. När Martina kom hem berättade hon för Kristin att Lydia hade det dåligt på kakaoplantaget och tillsammans ordnade de en chokladprovning i klassen.

    Dagen efter berättade Billy för Kristin att han och Tobbe hade satt lappar på produkterna i affären som innehöll palmolja. På lappen stod det “Rädda regnskogen”.

    Det sista som hände var att Martina försökte övertala Kristin att åka på en resa eftersom att det var så häftigt, men Kristin vill inte.

  28. Sammanfattning

    Eleverna fortsätter sin jakt på Eva och fortsätter att fördjupa sig i den hållbara utvecklingen. Först pratar de om soja och palmolja och varför de sakerna är dåliga för miljön. Efter det berättar Kristin om vad hon fått lära sig i skolan hemma för sina föräldrar, t.ex. berättar hon om de tre B som är skadliga för miljön (bilen, bostaden och biffen).

    Samtidigt var det fler och fler som “hoppade av” resorna genom luckan och ville inte vara med längre, t.ex. hoppade Petrus och Kajsa av. Till slut åkte Martina genom luckan och hamnade i Afrika.

    Personbeskrivning Petrus

    I boken får man inte en exakt beskrivning av Petrus utseende, men med hjälp av bilderna jag får i mitt huvud när jag läser kan jag tänka mig att han är en lång och smal kille med ljusbrunt hår och blå ögon. Jag har även uppfattat det som att Petrus är en ordentlig kille med en “stilig” klädsel.

    Petrus älskar att lära sig saker och han älskar att läsa fakta om olika saker i läroböcker. Han är en ordentlig kille som inte vill hamna i trubbel eller göra något han inte får, ett exempel på detta i boken var när Billy hade FF och Petrus gick hem direkt när han fick veta att Billys föräldrar var i Spanien eftersom han visste att hans föräldrar inte skulle bli glada om de fick veta det. Petrus verkar som en riktigt snäll och ansvarstagande person som bryr sig om andra.

    Karin (huvudpersonen) är kusin med Petrus och deras mammor är tvillingar. Man har inte fått redan på något om Petrus pappa och inte heller jättemycket om hans mamma.

    Jag tror Petrus hade varit en bra kille att vara vän med eftersom han troligtvis inte skulle dra in en i massa olagliga hyss, utan istället fått en att vilja göra bra saker. Själv tror jag att jag inte hade “klickat” speciellt bra med honom eftersom han inte är min typ av person, men jag hade absolut gett det ett försök!

    Miljöbeskrivning

    Sidorna 103-166 utspelar sig mest i huvudpersonen Kristins hus, samt i skolan. I dessa kapitlena fick man till skillnad från de andra bättre beskrivningar på hur miljön faktiskt såg ut. Man fick t.ex. veta mer om hur grupprummet såg ut, att de var tomt, utan fönster och med en liten lucka nere i ett av hörnen.

    Författaren berättade även lite om hur Karins rum såg ut, man fick inte veta mycket, men tillräckligt för att kunna få upp en bild i sitt huvud om hur hennes rum såg ut. Grupprummet påminner inte om någon plats jag varit på eftersom jag aldrig varit i ett litet rum med en lucka i och Karins rum påminner mig om ett vanligt rum med garderob, säng och skrivbord.

  29. Sammanfattning

    Efter att serkan hade slarvat bort pärmen försvann han då gick Martina och Billy till affären för att köpa bananer. Gruppen träffas igen och snackar om att de saknar Eva och måste hitta henne. Efter alla hade gått hem väntade Kristin på att Serkan skulle komma tillbaka från sin resa. Kristin och Serkan sitter inne på skolan inlåsta. Serkan ringer till Tobbe och säger att han får komma och öppna.

    Nästa dag kom klassen in i klassrummet och börjar snacka om sojabönor och att dom förstör regnskogen. Klassen snackar även om dom 3 B:na och varför vi ska minska på dom. De samlades för ettt möte igen. Det kom flera avhopp till för att de har tappat hoppet. Kristin går hem igen för att hon tycker att alla var konstiga den här dagen.hon vaknar av att hennes mobil ringer mitt i natten. Det var Annie hon säger att hon åkte iväg på en resa. Kristin blir förvånad över att hon reste. Hon trodde att de skulle åka tillsammans. De lägger på och somnar om.

    De börjar snack om choklad hur de har det dom som jobbar där och att det släpper ut mycket avgaser. De ska anordna en chokladsmak testning där de ska se vilka choklad som är bäst för miljön och de som jobbar på chokladfabriken. Sist av allt så går Billy och Tobbe och gör en “kupp” i mataffären där de sätter upp klisterlappar på varor där det innehåller palmolja och på de lapparna står det “RÄDDA REGNSKOGEN”!

  30. Sammanfattning av världsklass

    Denna gången började med att Billy var borta. Alla barn undrade var han var och blev oroliga. Dem trodde han hade åkt för att han var sur på Tobbe eftersom Tobbe hade billys jacka.

    Efter några dagar kom Billy tillbaka. Billy ordnade en ”fest” till men denna gången var det en hemlig gäst som också skulle komma. Ingen visste vem det var förutom Billy.

    När festen sedan var igång, de fick reda på massa saker som att när Billy var borta så var han på en resa och massa annat… Billy berättade om sin resa och de andra blev nyfikna.

    Sedan var det dags för den sista resan, Kristins resa. Kristin var rädd och ville inte åka själv så hon frågade Ruben om det gick att åka mer än en. Han var rätt säker på att de skulle komma fram och tillbaka. Kristin valde att åka med Billy.

    När det var dags för Billy och Kristin att åka. Kom de fram till ett konstigt ställe…

  31. Det började med att Billy var borta och ingen visste var han var förutom Ruben. Varför? Billy hade sagt till Ruben vad han skulle göra. Han hade rest iväg för att hitta Eva utan hjälp. I New York träffade en tjej som hette Suzy som hjälpte de med uppdraget.

    Efter ett tag fick resten av eleverna reda på var Billy hade varit och de var både nyfikna och besvikna.

    Till sist var det Kristin och Tobbes tur att resa. Egentligen hade Tobbe redan rest, men Kristin skulle må bättre om hon hade åkt med någon annan.
    De kom till ett konstigt ställe med människor som hade buskiga ögonbryn och stora skägg med capes…

  32. Till att börja med var Kristin osäker om hon ville fortsätta med resorna eller inte. Nu var det en ny sak att tänka på, Billy var borta! Men senare träffar dom på Ruben som säger att han har rest iväg. Några dagar senare så samlades alla i grupprummet för att billy ville berätta en sak han aldrig kunnat berätta innan. Nu var det bara Krestin som skulle resa iväg, men hon ville inte åka själv. Sedan hoppade hon och Tobbe ner i hålet.

    1. Det som hände under sista delen i boken var att barnen kom på Ruben. De hittade även Eva. Billy hade rest iväg och han är borta. Kristin ville resa iväg men honville verkligen inte åka själv, så Serkan följde med Kristin och hoppade ner hålet.

  33. I början av denna veckans läsläxa försvinner Billy och alla letar efter honom. Efter det så bestämde de att dem skulle samlas bakom idrottshallen för att ta reda på var Billy är. Martina har ringt Billy konstant men ingen gång har han svarat, sedan ringer det i Martinas mobil och det är Billy. Men det var inte Billy som hade ringt utan det var hans storebror Jimmy som hade hittat Billys mobil pa han säng.
    Sedan så återvänder de till skolan för att leta efter Billy i grupprummet.
    Med istället möter dem på Ruben och han säger att Billy har åkt.
    Därefter kommer Billy tillbaka och berättar att han, Ruben och Eva har vetat om att dom gjorde resorna. Efter ett tag berättar Billy att han var i
    New York och där träffade han Susy. Hon berättade att Ruben var den som skulle ta över Evas plats. Tillslut var det Kristins tur att åka och hon tog med sig Tobbe och på resan träffade dem Eva.

  34. Sista läsgruppmötet:

    Personbeskrivning av Kristin:
    Vår bild av Kristin är en tjej med lite rostfärgat hår och ljus ögonfärg (ljusblå). Hon har även en väldigt normal klädstil och ingenting som är väldigt utstickande (har ofta blus, jeans och ett par ballerinaskor). Kristins bästa vän är Martina. Kristin är även kär i Serkan. Det vi vet om Kristins familj är att hon har en mamma och en pappa men hon är ensambarn och att hon är kusin med Petrus. Vi skulle alla gärna velat vara Kristins vän eftersom att hon verkar som en väldigt bra och snäll person och hon påminner mig oss en av Alvas och Fridas bästa vänner som heter Emma. Kristin påminner oss om Emma eftersom att deras personligheter verkar väldigt lika varandra.

    Miljöbeskrivning av den andra dimensionen/himlen/sändebudens värld:
    Denna delen av boken har utspelat sig i det nya klassrummet, grupprummet, den andra dimensionen/himlen/sändebudens värld, hemma hos Serkan, hemma hos Kristin och bakom idrottshallen. Vi ska beskriva den andra dimensionen/himlen/sändebudens värld. Vi tänker oss den andra dimensionen/himlen/sändebudens värld som en enorm äng som aldrig tar slut och vi tänker oss att den är helt ljusgrön. Luckan som leder till klassrummet tänker vi oss även att det finns fler av överallt på hela ängen som leder till olika klassrum runt om i världen, eftersom att dom säger att det regnar och att det är dimma så tänker vi att det är det och när människorna som var där förvandlades till dimma så tänker vi att dom är änglar. Vi valde att göra en miljöbeskrivning av den andra dimensionen/himlen/sändebudens värld eftersom att vi tycker att det fanns en väldigt bra beskrivning av den och den gav oss väldigt tydliga fantasibilder.

    Sammanfattning:
    Den här delen av boken börjar med att Billy inte hade varit i skolan och till och med hans bröder började bli oroliga eftersom att han inte hade varit hemma heller. När sedan Billy kom tillbaka så bjöd han in alla till ett möte i grupprummet och han bjöd även in Ruben.

    Alla undrade varför Ruben var inbjuden och då så sa Billy att han hade berättat allting för Ruben och att Ruben var Evas efterträdare så han hade egentligen vetat hela tiden.

    Till slut så åker Kristin och Tobbe iväg på en resa och Kristin önskade att få åka till Eva och det var var dom hamnade.

  35. När de skulle försöka hitta Billy stötte de på Ruben påväg till grupprummet. När de inte ser Ruben längre sticker de upp till klassrummet och ser Ruben prata med någon. Sedan går de in i grupprummet och får reda på att Billy hade åkt iväg för att Ruben sa det till de. Så de sätter sig i grupprummet och väntar tills Ruben säger att de behöver gå hem till deras föreldrar och att han ska meddela när Billy är tillbaka. Senare på natten får de ett meddelande av Ruben att Billy är tillbaka och då möts de bakom idrottshallen. De går in och möter Billy. Nästa dag träffas Kristin och Petrus, Kristin får reda på att Petrus vill vara med i gruppen igen och det är okej. Sedan berättar Petrus att han hade åkt iväg och slagit för sin mobil. Senare på dagen möts alla i grupprummet och får se på en video, och sedan frågar Ruben Kristin om hon vill åka eftersom det bara är hon kvar. Då frågar Kristin om man får åka två och Ruben säger att hon får det ifall hon vill. Sedan säger hon att hon vill åka med Tobbe för att Kristin vill att han ska få träffa Eva. Ruben säger att hon kan önska var hon vill komma och hon önskar många gånger. När dom kommer till sin resa vill Tobbe gå ifrån lyckan men Kristin vågar inte. Tobbe går upp på en kulle själv för att titta var dom är någonstans. Då han upptäcker att mång vitklädda människor är på väg mot honom. När det kommit fram ser dom att det är Eva.

  36. Miljöbeskriving

    Dessa kapitel utspelar sig lite hemma hos Serkan, hemma hos Kristin, i grupprummet, 6a:s klassrum och på platsen där Kristin och Tobbe landade på, vilket jag tror är Kina.

    Jag kunde se alla platserna framför mig, men mest Tobbe och Kristins resa. De åkte till ett land med många fält och jag tror att det är Kina. Jag föreställer mig att det är tätt med växter, som jag tror är bomull. Människorna som jobbar där är klädda i vita kappor, vita strutformade hattar och bruna sandaler.

    Denna gången kunde jag se några platser i mitt huvud. Jag tänkte mest att alla hem som t.ex. Kristin och Serkans hem såg ungefär likadana ut, bara att inredningen är lite annorlunda.

    Sammanfattning

    Det första som händer är att Billy inte är i skolan och Ruben och hans klasskompisar försöker ta reda på var han befinner sig.

    Så småningom säger Ruben att Billy har åkt på en resa genom luckan, och barnen får reda på att Ruben vet allt om resorna och att det var Eva som hade utsett honom.

    Efter ett tag sätter barnen sig i grupprummet och väntar på att Billy ska komma hem från resan men det tar lång tid. De bestämmer att barnen ska gå hem och att Ruben ska skicka ett sms när Billy är tillbaka igen.

    Nästa dag var det Kristins tur att åka på en resa, och hon valde att ta med sig Tobbe och när de kom fram var de lite fundersamma över var de hade hamnat.

    Till sist träffade de Eva i det främmande landet och pratade lite med henne, och det sista hon sa var “Hälsa de andra att jag tänker på er nästan jämt” och när hon sa det hade hon blanka ögon.

  37. Personbeskrivning av Ruben
    Det fanns en bild av Ruben i boken så därför vet jag hur han ser ut. Om inte bilden hade funnit så hade jag inte vetat något annat än att han har skägg eftersom att det inte finns någon personbeskrivning av Ruben i boken. Ruben har i alla fall ljusbrunt hår, skägg och mustasch. Allt är lite lockigt. Hans pösiga jeans är samma färg som håret men skorna är en nyans mörkare. Ruben har även på sig en grönrutig skjorta.

    Ruben är en väldigt snäll och klok man som hjälper till och kan allt. Han gillar att undervisa på ett lite roligare sätt men vill ändå att barnen ska lära sig någonting under lektionerna. Han gillar även att ha små hemlisar med några av barnen.

    Jag skulle varken vilja vara vän med Ruben eller vara som Ruben eftersom att han är ca 30 år äldre än mig. Men om han hade varit lika gammal som jag så hade jag gärna varit kompis med honom på grund av att han verkar väldigt intressant och spännande som person.

    Det enda jag vet om Ruben är att han bor granne med Suzy i USA, annars vet jag ingenting om varken hans vänner eller släkt.

    Ruben påminner mig heller inte om någon jag känner eller någon bokkaraktär eftersom att han så så speciell och unik. Det finns ingen annan som Ruben!

  38. Sammanfattning

    Först åker Billy iväg genom luckan utan att de andra vet och när han kommer tillbaka berättar han om vem Ruben är, han berättar bland annat att Ruben är Evas efterträdare och han avslöjar allt det han ljugit om. Efter detta går Petrus med i Världsklass igen och berättar om hans resa som han gjorde i smyg.

    Därefter är det Kristins tur att åka och hon väljer att ta med sig Tobbe på sin resa. Man fick inte reda på var i världen de åkte men de åkte till Eva och till slut när de skulle åka hem igen så fick Tobbe en fjärilsbrosch så han kunde åka till Eva när han ville.

    Personbeskrivning Billy

    Billy har en väldigt “tuff” stil och har väl kanske inte den mest “stiliga” klädseln utan mer en vanlig klädsel med en “tuff” stil. Han har även en tatuering (trots sin ålder) som föreställer en döskalle.

    Som person i skolan är Billy “stämplad” som en av de stökiga, men när man läser boken framställs han inte som en av de stökiga vilket förmodligen beror på att de blivit lite äldre sedan förra boken “fröken Europa” då de gick i 5:an. Jag tror att Billy är en sådan kille som är trevlig och snäll mot sina närmaste, men om någon skulle göra något taskigt mot han så skulle han inte vara lika trevlig längre, utan skulle lätt kunna slänga ur sig fula ord eller till och med slå till någon om han fick chansen. Billy verkar som en person som är väldigt envis och inte ger sig efter första försöket.

    Huvudpersonen Kristins bästa kompis Martina är kär i Billy och jag tror även att Billy har känslor för Martina. Själv tror jag inte att jag skulle vilja vara vän med en person som Billy eftersom när jag väl hade fått se honom på hans dåliga sida så tror jag inte jag hade klarat av att stå där helt tyst och tittat på, utan jag hade nog också kunnat bli riktigt sur om jag fick se hur han behandlade andra när han var arg. Men eftersom jag inte känner honom och bara utgår efter det lilla jag vet från boken så hade jag förmodligen gett han en chans iallafall.

    Miljöbeskrivning

    På sidorna 167-222 utspelar det sig mest i skolan, i grupprummet och på platsen som Tobbe och Kristin reste till. Ju mer boken gått desto tydligare bild har jag fått av hur skolan ser ut och med hjälp av de beskrivningar av grupprummet som författaren skrivit får jag en tydlig bild av hur grupprummet och hur deras gamla klassrum ser ut. T.ex. fick man reda på att det stod massa kartonger i deras gamla klassrum, att det fanns massa bokhyllor med böcker i och att grupprummet var tomt och utan fönster.

    Platsen som Tobbe och Kristin åkte till beskrevs väldigt tydligt och jag fick upp en tydlig bild av ett dimmigt landskap med gröna sluttningar, däremot fick man inte reda på var de var vilket gjorde det svårare att föreställa sig platsen.

  39. Personbeskrivning:
    Kristin är enligt mig huvudpersonen i denna bok och dessutom min sista personbeskrivning. Själv tycker jag att man fick en väldigt klar bild av Kristin, man fick många olika beskrivningar av både egenskaper och intressen vilket gjorde att jag nu vet att Kristin är både lojal, snäll och blyg samt att hennes favoriträtt innehåller biff, grönsaker och kokosmjölk.

    Andra detaljer som “avslöjades” om Kristin var att hon var smart, lär sig snabbt, idé rik, fundersam, lät engagerad, ordningsfull och att hon gömmer sig när hon blir nervös. Ytterligare en sak som avslöjades om Kristin var att hon inte var särskilt förtjust i förändringar vilket faktiskt överraskade mig eftersom hon verkade vara en person som är bra på att se det bästa i situationerna samt smart och även idé rik vilket, enligt mig, borde förändra saker ofta i och med att hon enkelt kan komma på nya saker/sätt att göra.

    Förutom det som redan är nämnt är Kristin dessutom en av tre medlemmar i en kärleksfull, skojig, ordentlig och stödjande familj. Hennes familj består som sagt av tre medlemmar, henne själv, hennes pappa och hennes mamma varav alla är väldigt ordentliga genom att de exempelvis bara äter godis på helgen, vilket även gjort att Kristin är väldigt smal, samt att de sparar på barndomsminnen och försöker värna om vår miljö.

    Utåt sett är Kristin hyfsat normal lång, hon har långt lockigt brunt hår, ballerina aktiga skor, enfärgade byxor, luftiga mönstrad tröjor och klockor.

    Kristin har också metoder för att bli lugn och gillar djur.

    Miljöbeskrivning:
    Min miljöbeskrivning är landet Kristin och Tobbe åkte till. I min fantasi tänker jag när jag läser att landet ser ut som stället i Mio min Mio, gröna slättar, dimmigt, bergshöga kullar och allt är symetriskt.

    Sammanfattning:
    Det som hände under sista delen av boken var b.la. att de kom på Ruben, deras nya lärare, med att vara någon helt annan än han från börjat utgett sig för att vara, vissa medlemmar i gruppen har förråt genom att ha ljugit och avslöjat samt att de till slut hittade Eva.

  40. Det handlar mest om Kristin, Tobbe och Billy den här gången. Billy åker själv ner genom luckan och Tobbe och Kristin åker efter. Kristin och Tobbe mötte Eva när de hade åkt. Det hände för att de ville träffa Eva igen.

  41. sammanfattning

    Allting började med att de var en skoldag. Sedan ska det ha ett möte i grupprummet sedan gick serkan och kristin till affären och handlade bananer.Sedan åkte billy och åkte igenom luckan utan att de andra visste att han gjorde det. Nu visste alla att ruben var den som visste allt om resorna han var utvald. Efter det så träffades de allihopa i grupprummet med ruben. Sedan åkte alla barnen hem och ruben sa att han skulle smsa de när billy var tillbaka. De fick ett sms mitt i natten. Några dagar senare satt de allihopa i grupprummet till och med ruben. Nu var det kristins tur att åka iväg själv hon frågade om hon fick ta med sig någon. Då sa ruben att han inte hade testat men att de kunde försöka. Kristin kan inte välja vem jag skulle vilja men till slut kom hon på att du vill ha med sig Billy. Stäng av det hoppar in genom luckan och kom till en konstig plats alla var likadant klädda jag har en vit tröja på sig men de så Eva! Kristin visste inte om det var riktigt. Kristina och billy stod och pratade med Eva men då så eva att det nästan var slut att det var tvungen och ska tillbaka men Billy ville inte. Kristin tjatade och tjatade på Billy att skulle åka mig men till slut sa Eva att han var tvungen att åka med men att Ruben skulle fixa så att han kan åka dit när han vill.

  42. Det första som händer är att Billy inte är i skolan och Ruben och hans klasskompisar försöker ta reda på var han befinner sig.Så småningom säger Ruben att Billy har åkt på en resa genom luckan, och barnen får reda på att Ruben vet allt om resorna och att det var Eva som hade utsett honom.

    Efter ett tag sätter barnen sig i grupprummet och väntar på att Billy ska komma hem från resan. De bestämmer att barnen ska gå hem och att Ruben ska skicka ett sms när Billy är tillbaka igen.

    Nästa dag var det Kristins tur att åka på en resa, och hon valde att ta med sig Tobbe och när de kom fram var de lite fundersamma över var de hade hamnat.

    Till sist träffade de Eva i det främmande landet och pratade lite med henne, och det sista hon sa var “Hälsa de andra att jag tänker på er nästan jämt”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *